| Peräsinongelmia | |
| 2011.04.26 | |
| 2011.05.02 |
Viime syksynä vene nostettiin myöhään ja talvi tuli aikaisin. Venettä nostettaessa pinna oli kääntynyt styyran puolelle ja siihen jäänyt. Olisi pitänyt tarkastella veneen pohjaa paremmin vielä ennen talven tuloa.
Keväällä sitten jossain vaiheessa peräsin käännettiin oikeaan asentoon. Emme olleet uskoa silmiämme kun peräsinakseli oli noin 10 asteen kulmassa.
Peräsimen lavassa ei ole mitään jälkiä. En keksi mitään muuta syytä peräsimen vääntymiseen kuin viime kesän Suursaarirace.
Nyt selviää syy miksi trimmejä ei viime kesänä saatu halssin vaihdoksen jälkeen samoiksi. Vauhdissa eri halsseilla oli eroa 0,5 solmua kevyellä kelillä. Rikiä ja skuuttipisteitä mitattiin melkein joka kisan jälkeen. Joka venda johti melkein perheriitaan, kun en ollut skuutannut fokkaa samaan kireyteen...
En tietenkään kironnut yhtään vaan totesin, että pieni lisäprojekti.
Ei auta kuin avata taas!
Lähti viimein irti. Sisus on kuiva ja epoksivaahto vuosien jälkeen kuin uusi.
Joku saattaa muistaa, että peräsin on ollut auki ennenkin laakerin vaihdon yhteydessä. Jos jotain positiivista asiasta haluaa keksiä niin, kaikki itse tekemäni laminoinnit ovat kunnossa.
Teetän uuden vahvemman akselin. Aikataulu ei ole selvillä. Joitain kisoja saattaa jäädä ajamatta.