| Peräsin:Pura ja kokoa | |
| 2011.05.30 | |
| 2011.06.05 |
Selostin peräsimen purkamisen aiemmassa blogissa.
Akselin korjaamiseen oli lopulta vähän vaihtoehtoja. Suoristaminen, kun akseli on vääntynyt purjehdittaessa, ei tuntunut hyvältä vaihtoehdolta. Vääntynyt peräsinhän pilasi viime vuonna Suursaaren jälkeen kaikki kisat, vaikka en sitä silloin tiennytkään. Ajatus, että se tapahtuisi uudestaan ei houkutellut.
Yksi vaihtoehto olisi ollut vaihtaa 60mm putki 65mm putkeen, ja vaihtaa laakerin läpimittaa. Jefa ei suosittele sorvaamattoman putken käyttöä. Toisaalta aikoinaan Jefan laakereiden tilauksissa meni moni asia pieleen ja toimitus kesti lopulta useita viikkoja.
Arifin Oy ehdotti ainesputkesta sorvattua uutta laakereihin sovitettua akselia ja se tuntui nopeimmalta tavalta, vaikka painoa tuleekin jonkin verran lisää.
Sorvattu akseli tuli odotettua nopeammin. Nyt piti akseli ja vanha lapa saada takaisin yhteen.
Työn vaikein vaihe on sovittaa akseli lapaan oikeassa kulmassa kolmessa ulottuvuudessa.
Seurakaveri ehdotti laserin käyttöä ja hankinkin pienen ristiviivalaserin, jolla sovitus onnistui melko helposti.
Rihdattu akseli kiinnitetään lavan toiseen puoliskoon lasikuitusilpusta ja hartsista tehdyllä kiisselillä. Kun tämä seos on kovettunut voi kiilat poistaa. Lapa ja akseli eivät ilman väkivaltaa enää eroa toisistaan. Kiisselillä myös pyöristetään kulmia, jotta varsinainen laminointi on helpompaa.
Liitoksen riittävä vahvuus saadaan laminoimalla riittävän monta kerrosta lasikuitua.
Lavan puolet yhdistin laminoimalla kerrokset mattoa molemminpuolisiin saumoihin ja akseliin ja liimaamalla puoliskot kiinni.
Leikkasin lavan yläosan kokonaan irti, jotta pääsisin laminoimaan toisen puoliskon vielä paremmin akselin luurankoon.
Tämän jälkeen lapaan kaadettiin epoksivaahtoa. Tällä vältetään se, että peräsin täyttyisi vedellä. (ja halkeaisi talvella)
Vaahdon pursuttua ja kovetuttua ylimääräiset leikattiin pois.
Epoksivaahdon päälle oli helppo laminoida yläosa.
En laminoinut yläosaa kiinni akseliin vaan jätin väliin raon käyttämällä maalarin teippiä.
Raon täytin joustoepoksilla. Akselin ja lavan liitoskohtaan kohdistuu suuri rasitus. Aikaa myöten muodostuu hiushalkeamia, joista vesi pääsee sisään. Joustavan massan pitäisi estää tämä.
Nyt oli vielä jäljellä kittaus, hiominen, primeri, myrkky ja vesihionta.
Ja sitten kiireesti peräsin telakalle.
Akseli on sorvattu millin osien tarkkuudella laakeriin sopivaksi. Oletin, ettei sen paikalleen saaminen ole helppo homma. Uusi akseli lisäksi painaa enemmän kuin entinen. Sovituksen helpottamiseksi tein taljan, jolla akselin saa vedettyä paikalleen.
Paikalleen sovitus onnistui helpommin kuin odotin. Pienen viiveen jälkeen Valpuri pääsee vihdoin veteen.
Käytetyt tuotteet:
Epoksihartsi: West 105
Epoksivaahto: Sicomin PB600
Joustoepoksi: Tremco NM 705
Kitti: Hempel ProFiller